====== Anna Lissewska - NASTOLATEK.PL ====== **„NASTOLATEK.PL czyli przewodnik po życiu nie tylko dla nastolatków, ich rodziców i pedagogów” – wskazówki dla rodziców i pedagogów na temat CAŁOWANIE** Tego tematu dotyczy artykuł [[:CAŁUJ MNIE!]] \\ Warto też przeczytaj [[:STREFY EROGENNE]] \\ i [[:CHODZENIE]] \\ Na pytania dotyczące tego, co zrobić, by się nie całować, gdy się nie chce:) - [[:POWIEDZ „NIE”]] \\ Czy przy całowaniu można zarazić się czymś więcej niż grypą, poruszane jest przy opisie poszczególnych chorób w [[:CHOROBY ROZNOSZONE DROGĄ PŁCIOWĄ]] \\ Jak widać po pytaniach problem całowania zajmuje młodszych. Całowanie, jak i rozpoczęcie miesiączkowania, pierwszy biustonosz, to symbole, przepustka do grona wtajemniczonych. Tak przynajmniej przeżywa to większość. I na nic tłumaczenie, że całowanie ma sens tylko wtedy, gdy czuje się taką potrzebę w ciele, w zmysłach, gdy partner do całowania pociąga, gdy jest to wyraz uczuć do niego, choćby chwilowych. Ale mówić o tym warto, aby ci, dla których pierwszy pocałunek był przykrym doświadczeniem (no bo jak miał być przyjemnym, skoro nie było żadnego z wymienionych powodów), nie żyli w przekonaniu, że coś z nimi nie tak, skoro nie reagują na pocałunek jak należy (to znaczy tak, jak opisane jest w romansach). I to właściwie podstawowa wiadomość, jaką należy przekazać młodszym z nastolatków. Pomimo, że w artykule [[:CAŁUJ MNIE!]] podaję informacje "jak całować", w rozmowach instrukcję całowania można sobie darować. Wystarczy informacja, że każdy całować się umie, przychodzi z tą umiejętnością na świat i w chwili czułości czy podniecenia usta same znajdą drogę i ułożą się jak trzeba. Dopóki nie znajdują, znaczy, że całować się nie musi. Sprawa nosa i gumy do żucia może być wyjaśniona, ale języka już niekoniecznie:) Odkrywanie to bardzo przyjemna sprawa – pod warunkiem, że odkrywa się z właściwą osobą. I to chyba sedno, które warto przekazać. 58 pytań na 6159 wszystkich zadanych w klasach