„NASTOLATEK.PL czyli przewodnik po życiu nie tylko dla nastolatków, ich rodziców i pedagogów” – artykuł PIERWSZE OBJAWY CIĄŻY

„Mądry Polak po szkodzie” można by zamienić na „mądry nastolatek po przeżyciu chwil grozy w oczekiwaniu na miesiączkę (swoją lub partnerki)”. I dobrze jeśli wtedy mądrzeje. Niektórym z tej radości, że tym razem się udało, to przykre doświadczenie szybko ulatuje z pamięci i znowu ryzykują.

Tym razem nie nazwę po imieniu stanu umysłowego kogoś, kto chce uniknąć zapłodnienia, a bez hormonalnego zabezpieczenia (z innym zabezpieczeniem czy w ogóle bez) podejmuje współżycie w dni płodne lub w ich okolicach. Gdy pęknie prezerwatywa, lub ktoś się zapomni i zdąży przed upływem 72 godzin, może skorzystać z antykoncepcji awaryjnej czyli tabletki „po”, dostępnej tylko na receptę, ale nie obojętnej dla zdrowia, tak że lepiej jej unikać, a na pewno nie nadużywać. W panikę jednak wpadacie na ogół kilka dni po, a najczęściej dopiero, gdy miesiączka się opóźnia.

I owszem, brak miesiączki może być przejawem tego, że doszło do zapłodnienia, często jednak opóźnienie wynika z tej właśnie paniki. Zatrzymanie krwawienia miesiączkowego jest symptomatyczne u kobiet z regularnymi dotąd cyklami.

W tym momencie upewnić można się tylko, i to też nie na 100%, wykonując test ciążowy. Odpowiedni zestaw można kupić w każdej aptece. Koszt waha się w granicach 10-20 zł. Jest łatwy w użyciu, ale trzeba ściśle przestrzegać wskazówek podanych na opakowaniu.

Powszechnie stosowany test ciążowy sprawdza obecność hormonu - gonadotropiny kosmówkowej (HCG), która pojawia się we krwi matczynej 8 - 9 dnia po zapłodnieniu i nieco później w moczu. Jest to hormon, który powstaje w łożysku i dostaje się do krwi matki i płodu.

Nowoczesne testy ciążowe są bardzo czułe, wykrywają ciążę już w terminie spodziewanej miesiączki, pewny wynik dają mniej więcej po 1 - 3 dniowym zatrzymaniu (opóźnieniu) miesiączki. Wiarygodność testów ciążowych określana jest na 95 % i więcej. Jeszcze pewniejszy jest test (krwi, lub moczu) wykonany w laboratorium.

Najpewniejszym sprawdzianem, czy jest się w ciąży, jest badanie ginekologiczne, jednak ono nie może wykluczyć, lub potwierdzić ciąży w jej wczesnym okresie.

Z chwilą zapłodnienia komórki jajowej i powstania nowego życia w organizmie kobiety zachodzą burzliwe zmiany hormonalne i to one głównie są odpowiedzialne za symptomy, po których kobieta zaczyna podejrzewać, że jest w ciąży. „Może podejrzewać” nie oznacza „na pewno jest w ciąży”. Wiele z tych objawów może świadczyć o różnych zaburzeniach czy chorobach, lub po prostu o zbliżającej się miesiączce (jak np. zmiany samopoczucia, zmęczenie, drażliwość, nadpobudliwość oraz bolesność gruczołów piersiowych).

Pewne potwierdzenie lub wykluczenie ciąży, bez względu na wynik testu, można uzyskać tylko za pomocą badania USG, które pozwala rozpoznać ciążę najwcześniej ok. 5 tygodnia.

Jakie to objawy, które dają podstawy do podejrzeń?

• Oczywiście brak miesiączki jest „podstawową podstawą” do obaw (lub radości - może trudno w to uwierzyć, ale dla niektórych jest to stan błogosławiony!), choć jest mnóstwo innych powodów, które mogą ją zatrzymać czy opóźnić: podróż, przemęczenie, stres, strach przed ciążą, problemy hormonalne lub choroba, otyłość, anoreksja czy w ogóle odchudzanie, zaprzestanie zażywania pigułek.

Objawy odczuwane przez kobietę (nie muszą wystąpić wszystkie):

• Powiększenie, mrowienie i przeczulica w piersiach mogą się pojawić już kilka dni po zapłodnieniu, jest to jednak objaw mało specyficzny, bo częsty przy napięciu przedmiesiączkowym. Piersi stają się bardziej wrażliwe, bolesne, stają się także pełniejsze, a dookoła brodawek powstają niewielkie guzki, które są ujściami gruczołów łojowych około ósmego tygodnia ciąży.
  • Poranne nudności, wymioty (czasami mogą dokuczać przez cały dzień), ślinotok, zgaga. Co do tego, kiedy występują, zdania są nieco podzielone. Jedni mówią, że nudności i wymioty występują od 6-8 tygodnia i zazwyczaj trwają do 12-14 tygodnia ciąży, inni że mogą się pojawić już w 2 tygodniu po zapłodnieniu.
  • Częste oddawanie moczu 6-8 tygodni po zapłodnieniu.
  • Wzmożony apetyt lub odwrotnie – utrata łaknienia, lub tzw. zachcianki.
  • Zawroty głowy w pierwszym trymestrze
  • Zaparcia też w tym okresie
  • We wczesnej ciąży pojawiają się też bezbolesne, częste skurcze jelit.
  • U kobiet palących może pojawić się niechęć do palenia
  • Zwiększona wrażliwość czuciowa - lekkie uderzenie, czy zadrapanie boli bardziej niż zwykle.
  • Uczucie zmęczenia, zwiększenie potrzeby snu w czasie pierwszych tygodni ciąży.

O ile powyższe objawy są subiektywne, odczuwa je kobieta, ale nie można ich zobaczyć, zmierzyć, o tyle poniższe są już bardziej obiektywne, co nie znaczy „pewne”:

• Dość pewnym objawem, o ile nie jest spowodowany np. zaziębieniem, czy jakimś stanem zapalnym w organizmie, jest podwyższenie podstawowej temperatury ciała powyżej 37 °C, utrzymujące się przez min. 2-3 tygodnie po owulacji. Jeżeli nastąpiło zapłodnienie, temperatura ciała w czasie spodziewanego terminu miesiączki zwiększa się o jakieś 6-10 kresek.
  • Szereg zmian w narządach płciowych, które stwierdza lekarz w trakcie badania ginekologicznego. Na początku ciąży stają się sine i „rozpulchnione”.
  • Rozpulchnienie macicy i szyjki 2-8 tygodni po zapłodnieniu, choć może to być spowodowane także opóźnianiem się miesiączki.
  • Powiększenie macicy i brzucha dostrzegalne dopiero po 8-12 tygodniach, a dla mało spostrzegawczych dużo później.
  • U niektórych kobiet w pierwszych tygodniach ciąży pojawiają się przebarwienia skórne – na wargach sromowych, brodawkach, linii biegnącej od pępka do spojenia łonowego, mogą pojawić się także przebarwienia na twarzy, ale mogą to być także objawy zaburzeń hormonalnych.

Pewnymi oznakami ciąży są:

• Możliwość oglądania embrionu lub pęcherzyka poprzez USG (4-6 tygodni po zapłodnieniu)
  • Czynność serca płodu słyszalna w 10-20 tygodniu w zależności od aparatu
  • Ruchy płodu wyczuwalne poprzez powłoki brzuszne od ok. 20 tyg. (niektóre źródła mówią o 16 tyg., ale to raczej w kolejnej, a nie pierwszej ciąży)

Przy pisaniu tekstu korzystałam z Encyklopedii Zdrowia PWN pod redakcją W.S. Gomułki i W. Rewerskiego.

PS: Jeśli macie różne niepokojące objawy – nietypowe krwawienia, bóle, złe samopoczucie…, cokolwiek, co teraz występuje a czego nie było, błagam, nie zasypujcie mnie listami, czy to oznaka ciąży! Idźcie czym prędzej do lekarza, zróbcie badania. Te objawy mogą świadczyć o poważnej chorobie, tymczasem z powodu urojonej ciąży zaniedbujecie zdrowie!