pierwsze_objawy_ciazy [2013/10/10 23:02]
pierwsze_objawy_ciazy [2013/10/10 23:02] (aktualna)
 +**„NASTOLATEK.PL czyli przewodnik po życiu nie tylko dla nastolatków, ich rodziców i pedagogów” – artykuł PIERWSZE OBJAWY CIĄŻY
 +"Mądry Polak po szkodzie" można by zamienić na "mądry nastolatek po przeżyciu chwil grozy w oczekiwaniu na miesiączkę (swoją lub partnerki)". I dobrze jeśli wtedy mądrzeje. Niektórym z tej radości, że tym razem się udało, to przykre doświadczenie szybko ulatuje z pamięci i znowu ryzykują.
 +Tym razem nie nazwę po imieniu stanu umysłowego kogoś, kto chce uniknąć zapłodnienia, a bez hormonalnego zabezpieczenia (z innym zabezpieczeniem czy w ogóle bez) podejmuje współżycie w dni płodne lub w ich okolicach. Gdy pęknie prezerwatywa, lub ktoś się zapomni i zdąży przed upływem 72 godzin, może skorzystać z antykoncepcji awaryjnej czyli tabletki "po", dostępnej tylko na receptę, ale nie obojętnej dla zdrowia, tak że lepiej jej unikać, a na pewno nie nadużywać. W panikę jednak wpadacie na ogół kilka dni po, a najczęściej dopiero, gdy miesiączka się opóźnia.
 +I owszem, brak miesiączki może być przejawem tego, że doszło do zapłodnienia, często jednak opóźnienie wynika z tej właśnie paniki.
 +Zatrzymanie krwawienia miesiączkowego jest symptomatyczne u kobiet z regularnymi dotąd cyklami.
 +W tym momencie upewnić można się tylko, i to też nie na 100%, wykonując test ciążowy. Odpowiedni zestaw można kupić w każdej aptece. Koszt waha się w granicach 10-20 zł. Jest łatwy w użyciu, ale trzeba ściśle przestrzegać wskazówek podanych na opakowaniu.
 +Powszechnie stosowany test ciążowy sprawdza obecność hormonu - gonadotropiny kosmówkowej (HCG), która pojawia się we krwi matczynej 8 - 9 dnia po zapłodnieniu i nieco później w moczu. Jest to hormon, który powstaje w łożysku i dostaje się do krwi matki i płodu.
 +Nowoczesne testy ciążowe są bardzo czułe, wykrywają ciążę już w terminie spodziewanej miesiączki, pewny wynik dają mniej więcej po 1 - 3 dniowym zatrzymaniu (opóźnieniu) miesiączki. Wiarygodność testów ciążowych określana jest na 95 % i więcej. Jeszcze pewniejszy jest test (krwi, lub moczu) wykonany w laboratorium.
 +Najpewniejszym sprawdzianem, czy jest się w ciąży, jest badanie ginekologiczne, jednak ono nie może wykluczyć, lub potwierdzić ciąży w jej wczesnym okresie.
 +Z chwilą zapłodnienia komórki jajowej i powstania nowego życia w organizmie kobiety zachodzą burzliwe zmiany hormonalne i to one głównie są odpowiedzialne za symptomy, po których kobieta zaczyna podejrzewać, że jest w ciąży. "Może podejrzewać" nie oznacza "na pewno jest w ciąży". Wiele z tych objawów może świadczyć o różnych zaburzeniach czy chorobach, lub po prostu o zbliżającej się miesiączce (jak np. zmiany samopoczucia, zmęczenie, drażliwość, nadpobudliwość oraz bolesność gruczołów piersiowych).
 +Pewne potwierdzenie lub wykluczenie ciąży, bez względu na wynik testu, można uzyskać tylko za pomocą badania USG, które pozwala rozpoznać ciążę najwcześniej ok. 5 tygodnia.
 +Jakie to objawy, które dają podstawy do podejrzeń?
 +    * Oczywiście brak miesiączki jest "podstawową podstawą" do obaw (lub radości - może trudno w to uwierzyć, ale dla niektórych jest to stan błogosławiony!), choć jest mnóstwo innych powodów, które mogą ją zatrzymać czy opóźnić: podróż, przemęczenie, stres, strach przed ciążą, problemy hormonalne lub choroba, otyłość, anoreksja czy w ogóle odchudzanie, zaprzestanie zażywania pigułek.
 +Objawy odczuwane przez kobietę (nie muszą wystąpić wszystkie):
 +    * Powiększenie, mrowienie i przeczulica w piersiach mogą się pojawić już kilka dni po zapłodnieniu, jest to jednak objaw mało specyficzny, bo częsty przy napięciu przedmiesiączkowym. Piersi stają się bardziej wrażliwe, bolesne, stają się także pełniejsze, a dookoła brodawek powstają niewielkie guzki, które są ujściami gruczołów łojowych około ósmego tygodnia ciąży.
 +    * Poranne nudności, wymioty (czasami mogą dokuczać przez cały dzień), ślinotok, zgaga. Co do tego, kiedy występują, zdania są nieco podzielone. Jedni mówią, że nudności i wymioty występują od 6-8 tygodnia i zazwyczaj trwają do 12-14 tygodnia ciąży, inni że mogą się pojawić już w 2 tygodniu po zapłodnieniu.
 +    * Częste oddawanie moczu 6-8 tygodni po zapłodnieniu.
 +    * Wzmożony apetyt lub odwrotnie – utrata łaknienia, lub tzw. zachcianki.
 +    * Zawroty głowy w pierwszym trymestrze
 +    * Zaparcia też w tym okresie
 +    * We wczesnej ciąży pojawiają się też bezbolesne, częste skurcze jelit.
 +    * U kobiet palących może pojawić się niechęć do palenia
 +    * Zwiększona wrażliwość czuciowa - lekkie uderzenie, czy zadrapanie boli bardziej niż zwykle.
 +    * Uczucie zmęczenia, zwiększenie potrzeby snu w czasie pierwszych tygodni ciąży.
 +O ile powyższe objawy są subiektywne, odczuwa je kobieta, ale nie można ich zobaczyć, zmierzyć, o tyle poniższe są już bardziej obiektywne, co nie znaczy "pewne":
 +    * Dość pewnym objawem, o ile nie jest spowodowany np. zaziębieniem, czy jakimś stanem zapalnym w organizmie, jest podwyższenie podstawowej temperatury ciała powyżej 37 °C, utrzymujące się przez min. 2-3 tygodnie po owulacji. Jeżeli nastąpiło zapłodnienie, temperatura ciała w czasie spodziewanego terminu miesiączki zwiększa się o jakieś 6-10 kresek.
 +    * Szereg zmian w narządach płciowych, które stwierdza lekarz w trakcie badania ginekologicznego. Na początku ciąży stają się sine i "rozpulchnione".
 +    * Rozpulchnienie macicy i szyjki 2-8 tygodni po zapłodnieniu, choć może to być spowodowane także opóźnianiem się miesiączki.
 +    * Powiększenie macicy i brzucha dostrzegalne dopiero po 8-12 tygodniach, a dla mało spostrzegawczych dużo później.
 +    * U niektórych kobiet w pierwszych tygodniach ciąży pojawiają się przebarwienia skórne – na wargach sromowych, brodawkach, linii biegnącej od pępka do spojenia łonowego, mogą pojawić się także przebarwienia na twarzy, ale mogą to być także objawy zaburzeń hormonalnych.
 +Pewnymi oznakami ciąży są:
 +    * Możliwość oglądania embrionu lub pęcherzyka poprzez USG (4-6 tygodni po zapłodnieniu)
 +    * Czynność serca płodu słyszalna w 10-20 tygodniu w zależności od aparatu
 +    * Ruchy płodu wyczuwalne poprzez powłoki brzuszne od ok. 20 tyg. (niektóre źródła mówią o 16 tyg., ale to raczej w kolejnej, a nie pierwszej ciąży)
 +Przy pisaniu tekstu korzystałam z Encyklopedii Zdrowia PWN pod redakcją W.S. Gomułki i W. Rewerskiego.
 +PS: Jeśli macie różne niepokojące objawy – nietypowe krwawienia, bóle, złe samopoczucie..., cokolwiek, co teraz występuje a czego nie było, błagam, nie zasypujcie mnie listami, czy to oznaka ciąży! Idźcie czym prędzej do lekarza, zróbcie badania. Te objawy mogą świadczyć o poważnej chorobie, tymczasem z powodu urojonej ciąży zaniedbujecie zdrowie!