„NASTOLATEK.PL czyli przewodnik po życiu nie tylko dla nastolatków, ich rodziców i pedagogów” – wskazówki dla rodziców i pedagogów na temat CHOROBY INNE

Opisane są w artykule CHOROBY INNE, W TYM TRĄDZIK
Niektóre, choć niekoniecznie takimi są (np. grzybice) w - CHOROBY ROZNOSZONE DROGĄ PŁCIOWĄ
CO TO ZA KROSTKI NA MOIM PENISIE

Cóż, czasem trzeba, choć z medycyną ma się niewiele wspólnego, pobawić się w lekarza, ale nie można leczyć. Wiele nastolatków panicznie boi się i wstydzi pójść do lekarza, gdy choroba dotyczy narządów intymnych. Liczą na to, że się ich wyleczy przez internet i zaoszczędzi nieprzyjemnych doświadczeń. Także łatwiej im poprosić o pomoc „przygodnego” dorosłego (np. jakąś panią, która wpada do szkoły z pogadanką), niż kogoś z ich otoczenia. Ale z wszelkimi pytaniami dotyczącymi diagnozy i sposobów leczenia należy oczywiście odsyłać do lekarza specjalisty i warto wiedzieć, do jakiego, bo to podstawowy pomocny krok. Są sprawy, z którymi młody człowiek wstydzi się zwrócić do rodziców, a nawet do lekarza pierwszego kontaktu, czasem łatwiej mu zaoszczędzić pieniądze i pójść do kogoś obcego, kto ma praktykę prywatną. Jeśli dolegliwość jest typowa, dobrze jest ją nazwać i wyjaśnić, bo to uspokaja przerażonego nastolatka. Zawsze jednak należy nakazać, by niezwłocznie udał się do specjalisty i lekko nastraszyć, czym grozi nie podjęcie leczenia. Przy okazji uświadomić, że lekarz ogląda kilkadziesiąt gołych dziennie i to, co dla nastolatka jest zawstydzającym przeżyciem, dla lekarza jest po prostu pracą. Częstym problemem jest fakt, że nastolatek, jako niepełnoletni, aby móc iść do specjalisty od intymnych części ciała, musi to zrobić z rodzicem lub mieć jego pozwolenie. To najczęstsza przyczyna nie korzystania z pomocy, co skutkuje m.in. niestosowaniem skutecznej antykoncepcji, brakiem koniecznej, skoro już rozpoczęło się współżycie, kontroli, przewlekłymi stanami zapalnymi czy innymi chorobami. Gdy jest się rodzicem i odkryje się, że nasza pociecha nie zwraca się do nas w takich sprawach, może warto zastanowić się, dlaczego tak się dzieje. Czy przypadkiem sprawy ciała, seksu nie są zbyt wielkim tabu w naszym domu?

60 pytań na 6159 zadanych we wszystkich klasach