Anna Lissewska - NASTOLATEK.PL

„NASTOLATEK.PL czyli przewodnik po życiu nie tylko dla nastolatków, ich rodziców i pedagogów” – wskazówki dla rodziców i pedagogów na temat ŻARTY

Artykuły na ten temat:
ŻARTY CZYLI SPOSÓB NA PORADZENIE SOBIE Z NAPIĘCIEM SEKSUALNYM
Także: "JA" CZYLI PYTANIA OSOBISTE DO PROWADZĄCEGO
KLASA, CZYLI GRUPA

Nauczyciele boją się głupich żartów, a młodzież o tym wie. Gdy uczniowie chcą zdezorganizować lekcję, odebrać prowadzącemu kontrolę, wyprowadzić go z równowagi, wiedzą, co robić. Nauczyciele baliby się mniej, gdyby rozumieli, co się akurat dzieje, po co ten żart, dlaczego akurat w tej chwili. Wtedy mogliby reagować adekwatnie do sytuacji. Przekonanie, że uczniowie zawsze rozrabiają przeciwko nim, nie ułatwia rozumienia, tylko wzmaga obronę. A podobno najlepszą obroną jest atak, co nakręca spiralę konfliktu między nimi a uczniami. Klasa wybiera delegata do robienia kawałów i to na nim skupia się złość, to on ponosi konsekwencje, dzięki temu klasa i nauczyciel mogą nadal żyć w nieświadomości, co właściwie się stało i dlaczego.
W przeważającej większości takich sytuacji chodzi o sprawdzanie autorytetu pedagoga. Dlaczego go trzeba sprawdzać – o tym w artykule "JA" CZYLI PYTANIA OSOBISTE DO PROWADZĄCEGO, ale czasem sprawdzić trzeba, bo wymaga tego sytuacja, bo coś niepokoi klasę, coś wymaga poczucia się bezpiecznie, a autorytet nauczyciela do tej pory nie jawił się jako pewny i stabilny. Testowanie za pomocą głupich żartów daje najbardziej pewny wynik. Czy testowany straci panowanie nad sobą, czy pójdzie na skargę do dyrektora, zamiast poradzić sobie samemu, czy skorzysta z przywilejów władzy i wymierzy bolesną ale nieadekwatną karę (postawi jedynkę z matematyki zamiast ewentualnej konsekwencji dyscyplinarnej), czy też dostrzeże, w czym leży problem, otworzy go, będzie gotowy o nim rozmawiać i razem z klasą poszuka rozwiązania.
Oddzielną kwestią są żarty na lekcjach, na których poruszane są tematy seksualne, dotyczące ciała, intymności. Niejeden biolog czy wychowawca, ze strachu przed reakcją uczniów, nie podejmuje pewnych tematów lub sprowadza je do bezpiecznej, suchej teorii. Efektem jest np. lepsza u młodzieży znajomość budowy układu rozrodczego robaków niż ludzi. Fakt, że poruszamy temat tabu, o którym się już czyta w kolorowych magazynach i ogląda w TV, ale wciąż nie rozmawia, budzi ogromnie dużo napięcia, i w tych, którzy słuchają i w tym, który mówi. Każda fuzja musi w końcu wystrzelić, wiedząc o tym, można to zapowiedzieć, uprzedzić i w ten sposób zmniejszyć efekt wystrzału.

43 pytania z 6159 wszystkich zadanych w klasach.